Pengaruh Model Problem Based Learning Berbasis SETS Terhadap HOTS Pada Materi Ekosistem
Abstract
The Higher Order Thinking Skills (HOTS) are crucial in helping students solve problems, including connecting new information with existing knowledge, distinguishing ideas or concepts, reasoning, problem-solving, providing explanations, and hypothesizing. Unfortunately, the HOTS abilities of students are not fully met. A study was conducted to investigate the influence of the Problem-Based Learning model based on SETS on HOTS. This research employed a quasi-experimental design. The population consisted of all tenth-grade science students at MAN 1 Lampung Utara. The samples were taken from X MIA 1 and X MIA 3. Data were collected through HOTS essay tests. Based on the research results, a significance level of sig < 0.05 was obtained, indicating that there is an influence of the Problem-Based Learning model based on SETS on the HOTS of tenth-grade students in the ecosystem material at MAN 1 Lampung Utara
Downloads
References
Abidin, Z., & Tohir, M. (2019). Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Memecahkan Deret Aritmatika Dua Dimensi Berdasarkan Taksonomi Bloom. Alifmatika (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 1(1), 44–60. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2019.v1i1.44-60
Alam, S. (2019). Higher Order Thinking Skills (HOTS): Kemampuan Memecahkan Masalah, Berpikir Kritis dan Kreatif dalam Pendidikan Seni untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0 pada Era Society 5.0 | Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS). Pascasarjana UNNES, 2(1), 790–797. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/372
Damayanti, D., Leny, L., & Hamid, A. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Bervisi Sets Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Minyak Bumi Kelas Xi Mipa. JCAE (Journal of Chemistry And Education), 6(1), 13–21. https://doi.org/10.20527/jcae.v6i1.1600
Harahap, Y. L., & Dkk. (2017). Pembelajaran Biologi Materi Sistem Pertahanan Tubuh Dengan Pendekatan SETS Pada Siswa SMA. Journal of Biology Education, 6(1), 95–103.
Isma, Teguh Wijaksana; Rido Putra, Tiara Indah Wicaksana, Elfi Tasrif, A. H. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Problem Based Learning (PBL). JURNAL IMIAH PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN, 6(1), 173. https://doi.org/10.23887/jipp.v6i1.42726
Ismafitri, R., Alfan, M., & Kusumaningrum, S. R. (2022). Karakteristik HOTS ( High Order Thinking Skills ) dan Kaitannya Dengan Kemampuan Literasi Numerasi di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Intervensi Pendidikan, 4(1), 49–55.
Mahanal, S. (2019). Asesmen Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 51–73. https://doi.org/https://doi.org/10.36312/e-saintika.v3i2.128
Malmia, W., Makatita, S. H., Lisaholit, S., Azwan, A., Magfirah, I., Tinggapi, H., & Umanailo, M. C. B. (2019). Problem-based learning as an effort to improve student learning outcomes. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(9), 1140–1143.
Marta, E., Anggreani, S., Yuliawati, N., Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P., & Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Rokania, S. (2023). STEM Tingkatkan HOTS (Higher Other Thinking Skills) Mahasiswa PGSD pada Matakuliah Konsep Dasar IPA Fisika. Journal of Primary Education, 6(1), 9–17.
Mulyani, T. (2019). Pendekatan Pembelajaran STEM untuk menghadapi Revolusi. Seminar Nasional Pascasarjana 2019, 7(1), 455.
Puspitasari, Y. D., & Nugroho, P. A. (2020). Peningkatan Higher Order Thinking Skill Dan Kemampuan Kognitif Pada Mahasiswa Melalui Pendekatan Science, Environment, Technology And Society Berbantuan Modul Pembelajaran. JIPI (Jurnal IPA Dan Pembelajaran IPA), 4(1), 11–28.
Putra, M. R. C., & Wulandari, S. S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Cara Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Sarana Dan Prasarana Kelas Xi Apk 3 Smk Negeri 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 7(2), 32–38.
R Arifin Nugroho. (2018). HOTS Higher Order Thinking Skills. PT. Gramedia.
Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2239–2253.
Rini, C. P. (2017). Pengaruh Pendekatan SETS (Science, Environment, Technology And Society) Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar. PENDAS (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar), II(1), 59.
Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 257. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25336
Suci, N. K. A. A., Pudjawan, K., & Parmiti, D. P. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran CORE Berbasis SETS Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. Mimbar Pendidikan Indonesia (MPI), 1(3), 297–308. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPI2/article/view/30956/17316
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan RnD. In Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni. Alfabeta.
Suparman, U. (2021). Bagaimana Meningkatkan Kemampuan BERPIKIR TINGKAT TINGGI (HOTS) PESERTA DIDIK.
Suratno, & dkk. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa. JMPIS (Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial), 1(1), Hal 127-139.
Tasrif, T. (2022). Higher Order Thinking Skills (HOTS) dalam pembelajaran social studies di sekolah menengah atas. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 10(1), 50–61. https://doi.org/10.21831/jppfa.v10i1.29490
Ulfah, N., Ibrahim, I., & Vlorensius, V. (2020). Pengaruh Penerapan Pendekatan Sets (Science, Environment, Technology and Society) Pada Mata Pelajaran Ipa Terhadap Literasi Sains Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 2 Tarakan. Borneo Journal of Biology Education, 2(1), 24–32. https://doi.org/10.52222/bjbe.v2i1.1737
Yendrita. (2020). Penggunaan Modul Berbasis SETS Dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 3(1), 33–39. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.31539/bioedusains.v3i1.1153
Yusuf, I., & Widyaningsih, S. W. (2018). PProfil Kemampuan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Hots di Jurusan Pendidikan Fisika Universitas Papua. Jurnak Komunikasi Pendidikan, 2(14), 42–49.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.