Meta-Analisis : Validitas Media Booklet pada Pembelajaran Biologi (Tahun 2013-2023)
Abstract
This study employs meta-analysis to assess the validity and utility of booklet instructional media in biology education. By analyzing data from various studies using specific keywords, 34 articles published between 2013 and 2023 were selected for evaluation. The analysis focused on content, language, presentation, and graphics. Results indicate an average validity of 90.00%, indicating high validity. Booklet media is deemed highly valid and practical, enhancing learning effectiveness and facilitating student comprehension of biology concepts. In conclusion, booklet media is a valuable resource for both educators and students in biology education.
Downloads
References
Arikunto, S., & Jabar, C. (2010). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Dewi, B., Hamidah, A., & Sukmono, T. (2020). Pengembangan Booklet Keanekaragaman Kupu-Kupu di Kabupaten Kerinci dan Sekitarnya Sebagai Sumber Belajar Pada Materi Animalia Kelas X SMA:(Booklet Development of Butterfly Biodiversity in Kerinci Regency and its Surroundings as Learning Resource in Chapter Animalia Class X Senior High School). BIODIK, 6(4), 492-506.
Fiqriani, R. A., Halang, B., & Mahrudin, M. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbentuk E-Booklet Keanekaragaman Famili Cyprinidae Sebagai Bahan Pengayaan Konsep Animalia Di SMA. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(1), 14-28.
Gusmar, R. A., Arsih, F., Alberida, H., & Rahmatika, H. (2022). Validitas Pengembangan Booklet Terintegrasi Potensi Lokal Kabupaten Pesisir Selatan pada Materi Plantae Kelas X SMA. FONDATIA, 6(4), 914-924.
Gusti, U. A., & Syamsurizal, S. (2021). Uji Validitas Booklet Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan untuk Peserta Didik Kelas XI SMA/MA. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1), 70-78
Hamalik, Oemar. 2009. Kurikulum Dan Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Harahap, I. A. (2020). Pengembangan Booklet Sistem Pernapasan Manusia sebagai Suplemen Bahan Ajar IPA Kelas VIII SMP (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Harahap, I. A., Helendra, H., Farma, S. A., & Syamsurizal, S. (2020). Validity of the human respiratory system booklets as learning suplement for student class VIII Junior High School. Bioeducation Journal, 4(2), 103-110.
Hoiroh, A. M. M. (2020). Pengembangan media booklet elektronik materi jamur untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa kelas X SMA. BIOEDU Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 9(1), 292– 301.
Jannah, U. R., Widiyaningrum, P., & Saptono, S. (2020). Pengembangan Buklet Karakter Peduli Lingkungan Sub Materi Komponen Ekosistem Di SMA. Bioma: Jurnal Ilmiah Biologi, 9(1), 13-28.
Krismadana, D., Amintarti, S., & Ajizah , A. (2021). Booklet Types of Macroscopic Fungi Riverbanks Nature Tourism Kembang River for Senior High School. Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 3(1), 59-65.
Liumah, M. (2017). Pengembangan Booklet Edukasi Berbasis Pengetahuan dan Sikap Sadar Sehat Reproduksi di Pondok Pesantren Mamba’ul Hisan Isyhar Nganjuk. Artikel Skripsi. Kediri: Universitas Nusantara PGRI. Artikel Skripsi. Kediri: Universitas Nusantara PGRI.
Mahendrani, K., & Sudarmin. (2015).Pengembangan Booklet Etnosains Fotografi Tema Ekosistem untuk Meningkatkan Hasil belajar pada Siswa SMP. Unnes Science Educational Journal, 866.
Muhammad, F., Palennari, M., & Adnan, A. (2018). Pembelajaran Arthropoda Menggunakan Booklet Sebagai Sumber Belajar Mandiri Siswa Kelas X SMA/MA. Biology Teaching And Learning, 1(1), 28-32.
Nafsiyah, F. (2020). Pengembangan Booklet Keanekaragaman Lepidoptera Subordo Rhopalocera di Kawasan Cagar Alam Pagerwunung Darupono Kendal Sebagai Sumber Belajar Biologi pada Materi Keanekaragaman Hayati di Madrasah Aliyah. Bioeduca: Journal of Biology Education, 2(1), 1-8.
Nana. (2019). Pengembangan Bahan Ajar. Jawa Tengah: Lakeisha.
Nasution. (2011). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Novianti, P., & Syamsurizal, S. (2021). Booklet sebagai Suplemen Bahan Ajar pada Materi Kingdom Animalia untuk Peserta Didik Kelas X SMA/MA. Jurnal Edutech Undiksha, 9(2), 225-230.
Novita, N., Hidayati, H., & Masril, M. (2018). Pengaruh Penggunaan Modul Berorientasi Pendekatan Saintifik dalam Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Pembelajaran Fisika Kelas XI di SMAN 1 Bukittinggi. Pillar of Physics Education, 11(2), 89-96.
Nurhasmayanti, N., Abizar, A., & Maizeli, A. (2023). Validitas Booklet Pada Materi Tumbuhan Paku Kelas X SMA. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 1768-1775.
Nurutami, T., Fadilah, M., Fitri, R., & Farma, S. A. (2022). Validitas booklet digital bioteknologi terintegrasi eco-enzyme sebagai bahan ajar digital kelas XII SMA. Journal on Teacher Education, 4(1), 405412.
Octiana, N., Syamsurizal, S., Darussyamsu, R., and Yogica, R. (2020). Validity of Booklet on Pattern of Inheritance in the Law of the Minister as a Genetic Learning Supplement in High School. Atrium Pendidikan Biologi, 5(3), 1-7
Purnomo, A. W., & Rahayuningsih, M. (2020). The Development of Dragonfly Species Diversity Booklet in Tinjomoyo Tourism Forest as a Supplement Material on Biodiversity Topic. Journal of Biology Education, 9(3), 269-274.
Puspita, A., Kurniawan, A. D., & Rahayu, H. M. (2017). Pengembangan media pembelajaran booklet pada materi sistem imun terhadap hasil belajar siswa kelas XI SMAN 8 Pontianak. Jurnal Bioeducation, 4(1), 64-73.
Putri, N. H., Syamsurizal, S., & Atifah, Y. (2021). Booklet sistem ekskresi pada manusia sebagai suplemen bahan ajar biologi kelas XI SMA. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 309-314.
Putry, W. D., & Darussyamsu, R. (2022). Validasi Pengembangan Booklet Bernuansa Konseptual tentang Materi Struktur dan Fungsi Organel Sel Untuk Peserta Didik Kelas XI SMA. Journal on Teacher Education, 4(2), 668-676.
Rahmi, D., & Sumarmin, R. (2021). Booklet Bernuansa Spiritual pada Materi Virus untuk Peserta Didik Kelas X SMA/MA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 234-241.
Ramadhani, Y., Helendra, H., Farma, S. A., & Syamsurizal, S. (2021). Validity of the human circulatory system booklets as an independent teaching material for natural science in class VIII junior high school. Bioeducation Journal, 5(1), 11-18.
Rosa Damayanti, F., Amintarti, S., & Rezeki, A. (2022). Pengembangan E-Booklet Jenis-Jenis Jamur Makroskopis Di Taman Buah Lokal Kawasan Mangrove Rambai Center Sebagai Bahan Ajar Biologi Di SMA. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(3), 157-172.
Sary, A. L., & Isnawati, I. (2023). Pengembangan media pembelajaran booklet berbasis edible mushroom pada materi fungi untuk meningkatkan minat berwirausaha siswa biologi kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 12(1), 218-228.
Satmoko, S., dan Astuti, H. T. (2006). Pengaruh Bahasa Booklet Pada Peningkatan Pengetahuan Peternak Sapi Perah Tentang Inseminasi Buatan Di Kelurahan Nongkosawit, Kecamatan Gunungpati, Kota Semarang. Jurnal Penyuluhan, 2(2), 78-82.
Savira, T., & Darussyamsu, R. (2022). Validitas Booklet Bernuansa Spiritual tentang Materi Protista sebagai Suplemen Bahan Ajar Biologi Kelas X SMA/MA. Journal on Teacher Education, 4(1), 272-278.
Setiawan, M. 2017. Belajar dan Pembelajaran. Sidoarjo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Sholehah, N., Irawati, M. H., & Sueb, S. (2017). Pengembangan Booklet Kawasan Rumah Pangan Lestari (KRPL) untuk Santri Ekopesantren Lombok Tengah. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(8), 1081-1086.
Sofiyullah, A. N. H., & Munawwaroh, A. (2021, November). Pengembangan Booklet Pengolahan Limbah Industri Tahu Menggunakan SSF-Wetlands dengan Tanaman Eceng Gondok. In Prosiding Seminar Nasional IKIP Budi Utomo, 2(1), 471-477.
Sudarisman, S. (2015). Memahami Hakikat Dan Karakteristik Pembelajaran Biologi dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 Serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013. Florea : Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 2(1), 29–35.
Syafrina, R., Yogica, R. Y. R., Yuniarti, E. Y. E., & Darusyamsu, R. D. R. (2023). Pengembangan Booklet Terintegrasi Nilai Preventif Gangguan Sistem Sirkulasi Manusia untuk Peserta Didik SMA:(Development of Booklet an Integrated of Preventing Value on Human Circulatory System Disease for Senior High School Students). BIODIK, 9(2), 164-170.
Syamsurizal, S., Syarif, E. A., Darussyamsu, R., & Farma, S. A. (2021). Developing Human Movement System Booklet as a Biology Teaching Material Supplement for XI Grade Students. Journal of Biological Education Indonesia (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 7(1), 95-103.
Ulandari, T., & Syamsurizal, S. (2021). Booklet Suplemen Bahan Ajar pada Materi Protista untuk Kelas X SMA/MA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 301-307.
Wahid, M., Uslan, U., & Basri, I. (2020). Pengembangan Bio-Booklet Melalui Pendekatan Morfologi Dan Kadar Klorofil Famili Leguminoceae Untuk Sumber Belajar. Jurnal Biosains dan Edukasi, 2(1), 12-16.
Winda, W. A., Hardiansyah, H., & Mahrudin, M. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbentuk E-Booklet Ikan Familia Bagridae Di Sungai Barito Desa Bantuil Kabupaten Barito Kuala Pada Konsep Animalia. JUPENJI: Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 1(3), 61-77.
Wulandari, N., Irawati, M. H., & Nugrahaningsih, N. (2018). Developing an Organic Liquid Fertilizer Booklet to Support The Sustainable Reserve Food Garden (SRFG) Program at Tunggak Cerme, Wonomerto, Probolinggo. Indonesian Journal of Biology Education, 1(1), 31-34.
Yelviana, Y. (2019). Pengembangan Booklet Edukasi Kesehatan Reproduksi Remaja untuk Siswa SMA (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
Zaida, A., & Rahayuningsih, M. (2020). The Development of Biodiversity Booklet in Mangunharjo Area. Journal of Biology Education, 9(3), 332-340.
Zuyina, A. V., & Widodo, W. (2020). Validity Of Ethnoscience Booklet Media In The Region Of Ponorogo On Sound Wave Sub Material. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 8(2), 178-182.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.