Pendekatan Etnosains Pada Pembelajaran IPA Dalam Proses Pembuatan Bekasam Untuk Menumbuhkan Nilai Kearifan Lokal

  • Anggi Desviana Siregar IAIN Kerinci
Keywords: etnosciens, local wisdom and bekasam

Abstract

This study examines the knowledge of the people of Manggul-Lahat Village, South Sumatra about the making of bekasam and compares or correlates it with scientific concepts. This research uses descriptive qualitative research method with an etnoscience approach. The steps taken in collecting data are interviews, observation, documentation and literature study. The results of this study indicate that bekasam is a typical food of the people in Indonesia, especially the people of South Sumatera, Kalimantan and Central Java whose management knowledge is passed down from generation to generation. Furthermore, in the manufacturing process there is a scientific study relationship between culture and science. Thus, the process of making bekasam can be used as a natural science learning material. Therefore, the role of the teacher is very important in order to convey the values ​​of local wisdom with science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akmal, A. U., Lia, Tuti Lestari, Azmi Asra, Efrendy, Festiyed, & Skunda. (2020). Analisis Etnosains dalam Pembelajaran IPA di SekolahDasarKota Padang dan Bukittinggi. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2). http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jippsd68

Aldeva Ilhami, R. S. U. M. D. D. (2020). Bioeduca: JurnalPendidikan Biologi. 2(2),
Ayu Kalista, Agus Supriadi, & Siti Hanggita Rachawati J. (2012). Bekasam Ikan Lele Dumbo (Clarias Gariepinus) dengan Penggunaan Sumber Karbohidrat yang Berbeda. Fishtech, 1(1).

Galuh Nita Prameswari. (2018). Promosi Gizi Terhadap Sikap Gemar Makan Ikan Pada Anak Usia Sekolah. Journal of Health Education, 3(1).https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jhealthedu

Lestari, S., Rinto, R., & Huriyah, S. B. (2018). Peningkatan Sifat Fungsional Bekasam Menggunakan Starter Lactobacillus acidophilus. Jurnal Pengolahan Hasil Perikanan Indonesia, 21(1), 179–187. https://doi.org/10.17844/jphpi.v21i1.21596

Noor Arfianty, B., Farisi, S., & Christina Nugroho Ekowati. (2017). Dinamika Populasi Bakteri Dan Total Asam Pada Fermentasi Bekasam Ikan Patin (Pangasius hypopthalmus) Fermentation Bekasam. Jurnal Biologi Eksperimen, 4(2)

Nuralita, A. (2020). Analisis Penerapan Model Pembelajaran berbasis Etnosains dalam Pembelajaran Tematik SD. Mimbar PGSD Undiksha, 8(1)

Pingge, H. D. (2017). Kearifan Lokal Dan Penerapannya Di Sekolah Weetebula. Jurnal Edukasi Sumba, 01(02)

Puspita Hadi, W., Permata Sari, F., Sugiarto, A., Mawaddah, W., & Arifin, S. (2019). Terasi Madura: Kajian Etnosains Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Menumbuhkan Nilai Kearifan Lokal Dan Karakter Siswa. QUANTUM:Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 10(1)

Ravico, R. (2019). Menelusuri Tradisi Lisan Parno (Pangku Parbayo) Adat Desa Koto Majidin, Kabupaten Kerinci Sebagai Wujud Identitas Masyarakat. TAMADDUN: Jurnal Kebudayaan Dan Sastra Islam, 19(1), https://doi.org/10.19109/tamaddun.v19i1.3395

Suyatno, Ira Sari, N., & Loekman, S. (2015). Pengaruh Lama Fermentasi Terhadap Mutu Bekasam Ikan Gabus (Channa striata) QUALITY. JOM

Wahyu Pamungkas. (2011). Teknologi Fermentasi, Alternatif Solusi Dalam upaya Pemanfaatan Bahan Pakan Lokal. Media Akuakultur , 6(1).

Zainal Berlian, Syarifah, & Imamul Huda. (2016). Pengaruh Kuantitas Garam Terhadap Kualitas Bekasam. Jurnal Biota, 2(2)
Published
2021-10-21
How to Cite
Siregar, A. D. (2021). Pendekatan Etnosains Pada Pembelajaran IPA Dalam Proses Pembuatan Bekasam Untuk Menumbuhkan Nilai Kearifan Lokal. Symbiotic: Journal of Biological Education and Science, 2(2), 79-89. https://doi.org/10.32939/symbiotic.v2i2.54