Hubungan Motivasi Dan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar (Literatur Review)

  • Elvira Utami Universitas Negeri Padang
  • Rahmadhani Fitri Universitas Negeri Padang
  • Muhyiatul Fadilah Universitas Negeri Padang
Keywords: Learning Motivation, Learning Interest, Learning Outcomes

Abstract

Learning outcomes are a determinant of whether learning is good or not. The number of student learning outcomes that are not good or below the KKM. Good or poor learning outcomes are influenced by several factors, one of which is motivation and interest in learning. Each individual has a different motivation and interest in learning. Motivation and interest in learning have a relationship with learning outcomes. For this reason, a literature study was conducted. The purpose of this literature review is to see the relationship between motivation and interest in learning with learning outcomes. The data-base used in making this literature review is Google Scholar. From the 20 articles used in the literature review, it was found that there was a significant positive relationship between motivation and interest in learning and learning outcomes. learning outcomes with motivation and interest in learning have a straight relationship. It can be concluded that there is a relationship between motivation and interest in learning with learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriani, Wiwin, N. (2021). Hubungan Hasil Belajar Daring Dengan Minat Dan Motivasi Belajar Mahasiswa Di Era Pandemi Covid-19. Edumatsains, 6(1), 153–162.

Atrisa, Z., Susanti, D., Fitriani, V., Sari, L. Y., & Meriko, L. (2020). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Media Pembelajaran Biologi. Symbiotic: Journal Of Biological Education And Science, 1(2), 98–105.

Awe, E. Y., & Benge, K. (2017). Hubungan Antara Minat Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Sd. Journal Of Education Technology, 1(4), 231. Https://Doi.Org/10.23887/Jet.V1i4.12859

Azis, P. A. (2016). Hubungan Minat, Motivasi Belajar Dan Sikap Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 13 Makassar. Journal Of Est, 2(3), 144–151. Http://Ojs.Unm.Ac.Id/Jest/Article/Download/2700/1438

Binuni, J., Kaunang, E. S. N., & Sumampouw, H. M. (2017). Hubungan Minat Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Biologi Sma Negeri 2 Tondano. JSME (Jurnal Sains Matematika Dan Edukasi), 5(2), 184–187.

Diah Monitasari, Suhartono, J. (2016). Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Iv Sdn Sekecamatan Kebumen Tahun Ajaran 2019/2020. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8, 1–23.

Hutagaol, A. R., & Harsono, T. (2016). Hubungan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Biologi Sel Di Kelas Xi Ipa Sma Negeri 3 Sibolga T.P.2015/2016. Jurnal Pelita Pendidikan, 4(1), 27–31. Https://Jurnal.Unimed.Ac.Id/2012/Index.Php/Pelita/Article/View/3673

Mardianto. (2012). Psikologi Pendidikan Landasan Bagi Pengembangan Strategi Pembelajaran. In Perdana Publishing.

Nurjan, S. (2016). Psikologi Belajar. Wade Group Cv.

Nurlia, N., Hala, Y., Muchtar, R., Jumadi, O., & Taiyeb, M. (2017). Hubungan Antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, Dan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 321–328. Https://Doi.Org/10.24114/Jpb.V6i2.6552

Parnawi, A. (2019). Psikologi Belajar. Deepublish.

Purnomo, H. (2019). Psikologi Pendidikan (T. Wahyono (Ed.)). Lp3m Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Putra, A. T., Tampang, B., & Ponto, H. (2021). Hubungan Minat Dan Motivasi Dengan Hasil Belajar Elektronika Dasar. 1(1), 31–36.

Ratiana, R. S., Pramudiyanti, & Yolida Berti. (2014). Mahasiswa Pendidikan Biologi Staf Pengajar 2 Staf Pengajar. Bioterdidik Wahana Ekspresi Ilmiah, 2(4).

Ratna, Zulfadli, V. (2022). Hubungan Kemandirian Belajar Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas Xi Lintas Minat Di Sma Hang Tuah Tarakan. Biopedagogia, 4(1), 18–44.

Rosiana, L. D. (2017). Hubungan Minat Dan Motivasi Dengan Hasil Belajar Ipa Kelas V Sdn Gugus Wahidin Sudirohusodo Kec Wonosobo Kabupaten Wonosobo. Joyful Learning Journal, 6(3), 176–182.

Runi Rismarito Sianturi, Masdiana Sinambela, H. (2017). Hubungan Bimbingan Orang Tua Dan Minat Dengan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas Xi Ipa Sma Swasta Yayasan Pembinaan Keluarga Medan. Jurnal Pelita Pendidikan, 5(1), 111.

Sari, E. (2015). Hubungan Antara Disiplin Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Gerak Pada Makhluk Hidup Di Kelas Viii Smp Negeri 16 Pekanbaru Tahun Ajaran 2014/2015. Lectura: Jurnal Pendidikan, 6(1).

Sermatan, S., Sangi, N., & Sanger, R. (20121). Hubungan Minat Dan Motivasi Dengan Hasil Belajar Teknik Instalasi Penerangan Listrik Siswa Smkn 2 Tanimbar Selatan. Jurnal Edunitro: Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 1(2), 1–8. Https://Ejurnal.Unima.Ac.Id/Index.Php/Edunitro/Article/View/1141

Suralaga, F. (2021). Psikologi Pendidikan (Solicha (Ed.)). Rajawali Press.

Taa, A. A., Liu, A. N. A. M., & Kaleka, M. (2021). Hubungan Antara Minat Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X Sma. Edufisika, 6(1), 41–51. Https://Doi.Org/10.22437/Edufisika.V6i1.11475

Taiyeb, A. M., & Mukhlisa, N. (2015). Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 1 Tanete Rilau. Jurnal Bionature, 16(1), 8–16. Http://Ojs.Unm.Ac.Id/Bionature/Article/Viewfile/1563/627

Thahir, A. (2014). Psikologi Belajar. Universitas Negeri Raden Intan Lampung.

Yudanti, N. A., & Premono, S. (2021). Hubungan Antara Minat Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Pada Pembelajaran Block System Proses Industri Kimia. Journal Of Tropical Chemistry Research And Education, 3(1), 10–17. Https://Doi.Org/10.14421/Jtcre.2021.31-02

Yuliany, N. (2018). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Sdn Emmy Saelan Makassar. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 126. Https://Doi.Org/10.24252/Auladuna.V5i2a1.2018
Published
2022-10-27
How to Cite
Elvira Utami, Rahmadhani Fitri, & Muhyiatul Fadilah. (2022). Hubungan Motivasi Dan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar (Literatur Review). Symbiotic: Journal of Biological Education and Science, 3(2), 65-70. https://doi.org/10.32939/symbiotic.v3i2.64