Analisis Kebutuhan Pengembangan E-Booklet Bernuansa Kontekstual Pada Materi Virus dan Peranannya Sebagai Media Pembelajaran Elektronik Biologi Fase E di SMA Negeri 1 Kecamatan Guguak
Abstract
The development of ICT has a positive impact on the learning media used. However, it was found that teachers who have not been able to develop ICT-based learning media at SMAN 1 Guguak District. These difficulties are caused by the lack of teachers' skills in utilizing ICT in learning. This study aims to describe the need to develop electronic-based learning media in the form of e-booklets with contextual nuances for Phase E students at SMAN 1 Guguak District. The e-booklet is designed concisely, systematically and given examples of the environment around students. Students will understand the benefits of the knowledge gained for their daily lives. This study uses a qualitative descriptive approach. The instruments used in the research were student questionnaires containing questions about the process and use of learning media for class XI Phase F and interview guide sheets for biology teachers of SMAN 1 Kec. The subjects of this study consisted of 60 students of Class XI Phase F and one Biology teacher of SMAN 1 Guguak District. Data analysis was carried out using a descriptive qualitative approach, which involved collecting qualitative data and providing descriptive explanations. According to research, all students need electronic learning materials such as e-booklets, and among biology course content that is considered difficult to understand, 38.8% of students cite virus materials. Furthermore, 100% of students support the use of e-booklets that provide contextual intricacies to make learning more relevant.
Downloads
References
Afriani, A. (2018). Pembelajaran kontekstual (contextual teaching and learning) dan pemahaman konsep siswa. Jurnal Al-Mutaaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 80–88.
Alfarid, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran E-Booklet berbasis Nilai Keislaman pada Materi Animalia di Kelas X SMA/MA. NCOINS: National Conference Of Islamic Natural Science, 3, 93–104.
Anjarsari, M., Rochmiyati, R., & Distrik, I. W. (2022). Pengembangan bahan ajar berbasis kontekstual pada pembelajaran tematik untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(2), 462–474.
Ayunda, S. N. (2024). Meta-Analisis: Validitas Pengembangan E-Booklet Pembelajaran Biologi untuk Peserta didik SMA. Al Jahiz: Journal of Biology Education Research, 5(2), 152–163.
Azhari, S. A. A. D., Mukmin, B. A., & Wenda, D. D. N. (2022). Pengembangan bahan ajar booklet berbasis kontekstual pada materi sumber energi untuk siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1), 159–164.
Bujuri, D. A., & Baiti, M. (2019). Pengembangan bahan ajar IPA integratif berbasis pendekatan kontekstual. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 184–197.
Bulan, A., & Imansyah, M. N. (2023). Persepsi Guru Bahasa Inggris Terhadap Multimedia Pembelajaran Interaktif dan Pembelajaran Terdiferensiasi. BULLET: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(1), 233–238.
Hanifah, H., Afrikani, T., & Yani, I. (2020). Pengembangan media ajar e-booklet materi plantae untuk meningkatkan hasil belajar biologi siswa. Journal Of Biology Education Research (JBER), 1(1), 10–16.
Hoiroh, A. M. M., & Isnawati, I. (2020). Pengembangan Media Booklet Elektronik Materi Jamur untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 9(2). https://doi.org/10.26740/bioedu.v9n2.p292-301
Jayawardana, H. B. A. (2017). Paradigma pembelajaran biologi di era digital. Jurnal Bioedukatika, 5(1), 12–17.
Khoiro, M., Ruja, I. N., & Towaf, S. M. (2021). Permasalahan guru IPS dalam pengembangan media pembelajaran di SMP Brawijaya Smart School Malang berbasis TIK. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(3), 270–276.
Mukaromah, E. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Meningkatkan Gairah Belajar Siswa. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 4(1), 175–182.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171–187.
Nursamsu, N., & Kusnafizal, T. (2017). Pemanfaatan media pembelajaran ICT sebagai kegiatan pembelajaran siswa di SMP Negeri Aceh Tamiang. JIPI (Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA), 1(2), 165–170.
Purwati, N., Waluyo, J., & Suratno, S. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Virus Berbasis Pendekatan Pembelajaran Kontekstual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA. Pancaran Pendidikan, 4(3), 89–98.
Rahma, A. N., Noorhidayati, N., & Hardiansyah, H. (2022). Kelayakan dan Keterbacaan Bahan Ajar Konsep Sistem Pernapasan Kelas XI SMA Berbentuk Booklet Elektronik. JBES: Journal of Biology Education and Science, 2(1), 1–10.
Rahma, F. A., Harjono, H. S., & Sulistyo, U. (2023). Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Digital. Jurnal Basicedu, 7(1), 603–611.
Setiyorini, N. D. (2018). Pembelajaran Kontekstual IPA Melalui Outdoor Learning di SD Alam Ar-Ridho Semarang. Al-Mudarris: Journal Of Education, 1(1), 30–38.
Widianto, E. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213–224.
Widiastuti, N. L. G. K. (2020). Pengembangan bahan ajar IPA berbasis kontekstual dengan konsep tri hita karana untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(3), 479–490.
Winda, W. A., Hardiansyah, H., & Mahrudin, M. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbentuk E-Booklet Ikan Familia Bagridae Di Sungai Barito Desa Bantuil Kabupaten Barito Kuala Pada Konsep Animalia. JUPENJI: Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 1(3), 61–77.
Yuliana, F. H., Fatimah, S., & Barlian, I. (2021). Pengembangan bahan ajar digital interaktif dengan pendekatan kontekstual pada mata kuliah teori ekonomi mikro. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 8(1), 36–46.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.